Friday, September 30, 2011

Perut yang meragam...

Aishhh perut aku ni dr pagi asyik meragam tak selesa jer... Smlm kena berak2 terkawal... Hehehhe... Hari ni mcm tak selesa jer.. Duudk lama salah... bawa berjalan salah....baring senak... dah mcm nak beranak pula aku rasa... Tapi bb Alhamdulillah aktif.. tendang sana..tendang sini... Tak boleh jadi ni...kena bawa g klinik mlm  ni... risau pula aku... Pinggang rasa tak selesa.... ke baju aku ni dah tak sesuai... Aku rasa dah kena tukar uniform nie... baru 5 bulan dah rasa mcm nie.. sesak dan senak je...

Tengahari tadi borak2 kat fb dgn kawan... Dia dah tanya 'dah tahu ke girl ke boy?' Hehehhee... Olum laie.... den pun tak pasti bb apa.. cuma ikut2 firasat dan keadaan mabuk tu mcm gegirl jer... Kalau girl Alhamdulillah...anak manja aku tu ada kawan dah... kalau boy pun takpe.. ramai sket boleh tolong usung dan sambut jenazah aku nati .(itu pun kalau time aku meninggal tu..dorang dah besarla kan.. hehehehe)

Lepas ni..aku nak rehattttt lama sket.. hehehhe (perangcangan je tu...) rasa penat pula selang 3 tahun bersalin... belum tercapai hasrat aku nak berlenggang kangkung kat pasaraya..Kalau anak2 dah besar kan senang... tak payahla aku n hisam buat adegan kejar mengejar dan ala2 tarzan kat pasaraya... Tapi tu semua perancangan kan... dapat ke x... jadi ke x... semua ursan Allah...dia yang menentukan... dan apu jua yang ditentukan adalah yang terbaik...! :)

Thursday, September 29, 2011

Sedih pulak hati aku

Kisah seorang ayah yang berjaya dalam hidup tapi tak berapa nak berjaya dalam mendidik anak2 yang sedang berlaku disekeliling aku betul2 membuatkan aku tertanya2.....Bagi aku.....Ayah ini bukan tidak berjaya dlm mendidik anak2 sbb dr 4 hanya 1 shj yang menilai ayah ni Gagal mendidik dia sedngkan yang lain tak rasa mcm tue pun...

Aku sebagai seorang anak yang tidak lama mengecapi kasih sayang seorang ayah...merasakan adalah tidak patut si anak ini menilai ayahnya begitu.... Buruk sekali pun dia tetap seorang ayah.... Sedih tau bila ayah ini mengalirkan air mata depan aku menceritakan kesedihan hatinya terhadap anaknya yang 1 ni... Dulu agaknya dia terlampu sibuk mencari rezeki utk anak2 sampaikan anak2 terbiar...tapi hari ini harta2nya juga yang menyebabkab anak2 hidup selesa... tak payah bersusah payah bekerja... urus bisnes keluarga shj... Bisnes yang ditubuhkan ayah ibu yang sibuk dulu tu...

Seburuk mana pun ayah ibu  kita, kita tak payahla nak menilai mereka gagal mendidik anak2.. Dlm lumpur pantai pun masih ada pepahat yang bernilai... Look at the bright sight.. Sekurang2nya anak ini senang skrg... dan tak perlu bersusha payah seperti mana ayah ibu dia dulu.... Kawen2 dah ada kereta, bisnes sendiri... :)

Oh i miss my dad so much....

Ayah aku bukanlah org yang gah masa muda... Ayah aku selalu dicaci dikeji orang termasuk adik beradik sendiri... Sedangkan adik beradik pun tak suka dia..apatah lagi jiran tetangga... Tapi aku tetap hormat dia sebagai ayah aku... Masih aku ingat... dlm setahun aku jumpa ayah 3-6bulan shj..mak yang jaga aku full time..

Bila ayah meninggal masa umur aku 11 tahun, aku hanya jumpa mak dr jam 8 mlm - 5 pagi shj.. Bayangkan..mak balik dah penat sbb kerja pencuci kat UKM, balik2 baring2 mandi makan dan tido... tapi aku tak pula rasa terabai... kesian lagi ada.... Dulu masa masuk tingkatan 1, mak aku ajar masak dah... Hehehhe...ingat lagi lauk yang mak aku ajar, ikan masak sambal- hari2 aku masak tu jer...kadang2 rebus sayur... sib baik adik aku tak memberontak...hahhaha... Kadang2 aku terpk, mcm mana aku bertahan makan lauk tu hari2 sampai aku tingaktan 5... Hahahhaa... Abis dah itu je aku pro... ada juga mak ajar aku masak benda lain...tapi cam lecehla..nak2 lagi masak gulai n kari... kena tumbuk2 cili bawang... Oh! i dont like.. nati tgn panas... kihkihkihkih... kalau sambal2 ok... itu pun terhad kepada sambal ikan n sambal kentang (sampai skrg faveret aku nih)

Bila aku abis SPM, mak masukkan aku belajar komp.. ISkkkk....mak aku kerja pencuci je korang....tapi aku tak pernah rasa aku anak seorang pencuci... aku rasa mcm aku anak pegawai bank... Apa aku nak @ mak aku tgk org ada...aku ada...  Orang masuk McD aku pun masukl juga...makan juga KFC walaupun tak selalu... Hehehe...tapi kalau korang nak tahu susahnya mak aku berdikit sbb kami adik beradik, hanya Allah yang tahu... Aku belajar komputer tu ehsan majikan mak aku tampung yuran sket tambah duit gaji mak n aku kerja kilang kat Sony.. Hehhee...apa korang ingat senang ke aku dulu nak hidup...  Abis SPM hari ni, esok aku dah kerja kilang wei... Gaji rm 500 kat kilang Sony.... Sesekali dpt gaji, kami sekeluarga akan naik bas merah dan shopping kat kajang..masa tu famos BIllionla... hehehe... pastu mcm nak putus jari bawa plastik penuh barang.. Hehehe..masa nila nak rasa minum air Coca-cola, n lain2 yang mahal..

Tahun 1997, masuk UTM.... Duit yuran pertama, mak aku bagi ehsan YB Sg Merab merangkap pakcik jauh aku... Alhamdulillah...lepas tu dpt loan JPA, Nasib baik JPA, kalau PTPTN, aishhh sampai nak masuk anak 3 ni pun, hutang tak abisla jawabnya....  Setiap cuti semester je aku kerja..tak kirala kilang ke, pejabat ker.. sbb tak nak susahkan mak aku...sian dia cari duit...Masa ni adik aku pula nak peksa SPM, mesti dia banyak pakai duit...nak tuisyen...nak beli buku rujukan lagi... Haaaa..korang jgn tak tahu, aku pun tuiseyn tau! bulan2 rm 130 kalau x silap masa tu 4 subjek.. Math, sejarah, BI dan Sc..

Ehhhhh aku dah lari tajuk... Hehhehe...

Kesimpulan : Hargai mak ayah kita... yang gagal tu bukan mereka tapi kita yang gagal menilai kesenangan dan  kasih syanag yang telah diberikan... Mungkin kita tak nampak kasih syg yg mereka curahkan... tapi selalula positif yer anak2... (ingatan utk aku juga nie.....) Jgn sbb kita rasa dulu kita tersisih...terabai..kita kata Ibu bapa gagal mendidik dan menjaga kita... Peace!

Sayang mak n aruah ayah! Miss them so much... !

Monday, September 26, 2011

Kosong...

Kosong pula jiwa raga aku rasakan pagi ni.... Perasaan ni dah bermula sejak kul 3.15am tadi... Tapi ruginya rasa tak bangun n terus solat sunat.... Tak pasti kenapa rasa sgt kosong hati nie... Buat kerja pun semua rasa serba tak kena.... Sampai pk.. "Nak mati dah ke aku nie... Kalau dh nak mati, rasanya amalan belum cukup utk tampung kehidupan abadi di sana....." Aishhhh inila di namakan hati terasa tapi badan tak bergerak....

Bila tengok muka anak pagi tadi... terus terfikir... "kalau aku pergi dulu...boleh ke ayah dia jaga sebagaimana aku jaga mereka berdua...terutama liyana.... "Dia sgt manja dengan aku walaupun dah ada adik.... Berkira2 juga nak cakap kat ayah dia pagi tadi supaya kurang2kan marah anak dan cuba manja2 sket dgn anak... sbb kalau aku pergi dulu...mesti anak2 akan terasa hilang aku.... Waaaaaa airmata dah mula bergenangggg..ni yang malas bila sentuh hal anak2.... 

Liyana, mmg manja dgn aku... sampai skrg tido nak berkepit...tapi lepas lena, mulala aksi tertunggang terbalik anak2 aku... hehehe...last2 aku juga yang tido hujung katil.... Setiap kali aku cakap.. "Sayang azam...." dia mesti sahut.."Sayang ibu..." kalau aku terus cakap... "Sayang azam...sayang....azam..." LIyana akan tanya... "Kakak ibu!" Hmmm...dia sgt comel! Aku sayang Liyana sgt... Aku nak jadi IBU, SAHABAT, KAWAN utk liyana sampai bila2... Bila aku marah....dia akan dtg dekat n peluk2 serta cium2 aku.... kalau aku pukul....dia terus nagis dan merajuk...tapi lama2 dia akan dtg kat aku...pegang2 tgn aku...cium2 aku... kadang2 saja je aku buat dono....tapi tak lama la... lepas tu aku cium2 dan peluk dia dan nyatakan kena dia kena marah n pukul... IBU SAYANG LIYANA...!

Muazzam pun mcm tu juga.... Manja2 dengan nenek yang amat....kadang2 aku lak yang terasa...Hahhahaa... betulla org cakap... nenek kalau sayang cucu..mmg boleh buat ibu terasa hati tau... ! Tapi, muazzam pun manja juga..kadang2 berebut nak peluk aku masa tido.. soreang belah kanan....sorang belah kiri...tang dlm perut tunggu turn! kadang2 senak perut aku nie...kalau agenda rebut merebut ni jadi hiruk piruk... kang sorang tertednag perut...sorang tendang kepala aku... ALahai anak2 Ibu...ketiak ibu ada 2...jgn rebut2.. Hahhaha... esok kalau dah tambah lagi sorang...mana nak letak nih! celah kelangkang?... Liyana, kalau dah kalah... kat bontot pun bontotla...dia landing juga.... janji dekat aku... 

Kisah anak2 takkan abis... Aku bahagia dikurniakan mereka sebagai anak2 aku didunia ini.... Semoga kami dipertemukan di Akhirat kelak... Semoga anak2 aku menjadi anak2 yang soleh dan solehah... Pada mereka yang diuji dgn dugaan lambat @ masih belum ada anak...berbahagiala dgn suami dan keluarga..selagi ada hayat dikandung badan... Kisah gembira dan sedih kita didunia ini, takkan habis selagi hidup... 

Saturday, September 24, 2011

Bahasa menunjukkan Bangsa

Gempak tu tajuk aku... Hehehe... Kali ni nak cerita penggunaan bahasa dan perkataan dlm pergaulan seharian kita....Cewahhh nak jadi cikgukah aku..?? Hehehee...no..no...no.. cuma nak meluahkan perasaan terhadap penggunaan ayat2 penglahiran perasaan kepada org lain....

Situasi 1:
Adik ipar 1 : Dalam ramai2 kakak kita, kak embun (bukan nama sebenar) yang berani dan pandai bawa kereta jauhkan2 kan....(Situasi, kak embun = kakak ipar)
Adik Ipar 2 : Eh dia tak boleh kira sbb dia 'orang luar'... (Padahal kak embun duk sebelah, sama2 berborak)
Kak Embun : 'Orang luar"? (Mood : sudah sedih... sbb ingatkan kawen je dgn abg dia ...adik beradik suami dah jadi adik beradik sendiri....)
: Adik Ipar 1 dan 2 : Diam, tapi lepas tu terus berborak! Kak Embun sudah hilang mood..

Situasi 2 :
Isteri : Syang bangun...jomla kita g ziarah kubur ayah... Dah setahun x g... time raya je nak g... (Kubur ayah = kubur ayah si isteri)
Suami : Alahhhh...ada apa sgt yang sungguh2 nak pergi... Kubur je..! (suami marahla tu, tidurnya diganggu)
Isteri sudah touching dgn ayat suami sbb tiba2 dia terasa, "Kau bolehla ada ayah lagi yang boleh dijumpa...aku ada kubur jer..." Last2 isteri g sendiri dgn hati yang berkecai2....sedihhhhh....

Tu baru 2 situasi aku nak tunjuk, dlm kehidupan seharian kita...banyak lagi situasi yang menyentuh hati...hanya dengan kata2... Betul kan.... Kadang2 aku terpk...pernah ke agak2nya, kata2 aku menyinggung hati org lain... Aku rasa mesti banyak kan....

Kadang2 kita perlu menjaga kata2 supaya tiada hati yang terluka hanya kerana kata2 biasa yang kita selalu ucapkan... Kalau bercakap....aku selalu berjaga2 walaupun kadang2 terluah juga ayat2 pedas yang menyakitkan hati org... Hati tgh marah...setan suka sungguh siap siram2 lagi minyak api kan.... Lepas ckp benda mengaut2 tu,,,mulala hati tak senang.... hati gelisah... hati tak sedap... otak duk pk2 ayat tadi...duk pk2 terasa ke org tu...walhal confirm2 mmg terasa kan.....

Aku sorang yang fokus pd penyelesaian bukan pada masalah...(Walaupun ada juga kadang2 fokus pada masalah....hehehhehe..) Tapi aku lebih suka cari penyelesaian.... daripada gali lagi itu masalah.... serabut tau otak kalau kita terus gali masalah tu,,,point salah pada org lain... Agaknya sbb tu si hisam suka kawen dgn aku...walaupun aku pot pet..pot pet...tapi last2 aku juga yang settlekan masalah tu sendiri.... hehehhee. (itu pun lepas dia buat tak tahu je hati aku nie....)

Dari dulu...aku buat sendiri.... Check up anak, dr no 1 sampai no 3, aku rasa 5x je kot hisam teman kan aku... itu pun sebb anak problem kena g hospital dan klinik kesihatan... Aku rasa selagi aku boleh buat sendri...dia akan biarkan aku buat sendiri hehehehhe.... Nasib baik masa aku nak bersalin dia hantarkan....kalau x mau letus perang keluarga nie... :P....Walaupun kadang2 sedih plus tension juga...tapi aku amannnnnn drpada dengar dia berdecit2 kat sebelah...itu lambat la..ini lambatla...itu ini serba tak kena la.... Hehehehe.... EHHHHH DEN DAH LARI TAJUKKKK... HAHAHHAHA....

Ok berbalik pada bahasa.... Situasi2 kat atas tu...kadang2 buat kita sakit hatikan.... sedih....marah... Sebab tu aku kata kadang2 bila bercakap kita kena berjaga2... berhati2 keluarkan ayat... Dan kadang2 "Diam itu lebih baik"... betulkan.... Sungguh susah kita nak ubah gaya percakapan org lain yang tak sedap di telinga kita...sbb dia bukan dr keturuanan mak ayah kitakan.... kalau adik2 kita...bolehla kita cubit2 n jeling2...tapi kalau dah tak seibu sebapa... uri pun lain2...susah sketla...

Jadi apa pendekatan yang perlu kita buat....?? Kalau aku...

Situasi 1 : Aku akan balas n cakap... "Kenapa cakap mcm tue... bukan ke kita dah jadi adik beradik...???" Cakap pun kena halus, menusuk kalbu dan penuh emosi, supaya dia tersedar... Hehehhehe...

Situasi 2 : Aku terus je g kubur bapak aku tanpa banyak cakap...Tapi sbeelum tu minta izin dulu... Hehhehe...Sambil2 minta izin tue...muka perlu sedih dan hampir2 nak nagis...sambil cakap... "Kubur je ada untuk ubat rindu di hati ayang nie.... " Confirm lepas tu laki dia rasa kesal sbb cakap mcm tue...

Untuk itu, kita perlu sentiasa positif... Sentiasa ubah diri ke arah yang lebih baik.... :)