Thursday, August 19, 2010

Buang sana sini

Sedih...pilu...menyayat hati...geram...marah ...macam2 rasa kalau baca berita kat surat khabar.... Isu buang anak ..buang ibu bapa.... Macam mana yer perasaan manusia yang sanggup buang anak ..buang saudara....yang lagi malang ...buang ayah..buang ibu sampai merajuk ibu ...sampai ayah x mengaku anak..... Tidakkah ada rasa biar sebesar zarah pun masa nak buang2 tue...

Buang anak..?? Takkan dalam hati takde rasa tersayu hati seorang ibu saat nak membuang anak yang dia lahirkan yang sakitnya seperti nyawa dihujung tanduk tue..tak sayu ker bila dengar baby menagis.. yang pastinya mengharap satu kehidupan yang indah kat dunia nie.. Teringat aku... satu kisah remaja yang buang anak melalui tingkap tandas...ada pula yang menyambut dr luar tingkap utk dibuang dalam tong sampah...TONG SAMPAH!!!!! masa nila segala maki hamun nak ku berikan... tak rasa berdosa ke korang dgn cara macam tue...  Cuba cari jalan yang terbaik kalau dah terlanjur.... Sudahlah dengan dosa berzina...nak ditambah lagi dosa membunuh...Ya Allah... !! Sayu hati aku melihat baby yang dibuang ... mereka tidak berdosa..tidak bersalah.... Kalau aku ada daya upaya nak besarkan dorang....korang dipersilakan hantar kat rumah aku utk aku besarkan... untung2 bila besar atau bila aku dah mati dorang boleh juga jaga dan doakan aku...disamping anak2 sendiri yang aku sayangi...

Buang Ibu..Buang ayah.... yang ini aku rujuk kepada 1 pantun...
Nasi Lemak Buah Bidara,
Sayang selasih hamba lurutkan,
Buang emak buang saudara,
Sebab kasih hamba turutkan.

Tahukah kita...apabila Ibu kita pergi meninggalkan dunia nie.., 1 keberkatan dunia telah hilang dalam hidup kita.... berapa banyak Ibu yang maafkan anak sbb kesalahan anak dan berapa ramaikan anak yang sanggup memaafkan ibu sbb kesalahan ibu.... Tidak terkira kasih dan sayang seorang Ibu dan tidak terbatas kasihnya ayah pada seorang anak... Cuba kita kira berapa banyak air mata seorang Ibu yang tumpah kerana anaknya berbanding pengorbanan anak pada ibunya... Kita sering berhadapan dengan kesibukkan dunia....tapi cuba kita renung ke dalam mata seorang ibu...tiada apa yang diperlukan ...bukan harta melimpah ruah...bukan emas berguni....tapi yang dirindui...belaian seorang anak...kasih dan sayang seorang anak.... Ini adalah pengingtan utk diriku jua...kerana apa... kerana aku hanya ada Ibu yang sanggup bersengkang mata menjaga aku masa kecil...menyuap makanan sampai aku dah sekolah menengah..yang membanting tulang 4 kerat setelah ayah pergi meninggalkan kami selama2nya.... itu pun aku rasa belum ada pengorbanan aku untuk ibu.... Ibu jua yang hingga kini menjaga anak2 ku....yang masih mengejutkan aku solat subuh....yang masih mengingatkan aku tentang tgjwb seorang isteri dan anak (terutama kepada ayah yang telah tiada...) ..tidak pernah Ibu meminta dibelikan emas berlian... dibelikan itu dan ini....

Tapi kenapa ada anak yang masih tak merasai kasih sayang Ibu dan Ayah...malah sanggup membuang mereka... mencederakan mereka... mencaci....malah ada yang sanggup hantar ke Rumah Orang2 Tua... Tak terdetik ke dalam hati...tak sedih ke hati...tak sayu ke mata memandang tubuh mereka yang tidak bermaya lagi tue.... setua mana pun mereka... selemah mana pun mereka.... sehodoh mana pun mereka... mereka tetap Ibu dan Ayah kita... yang telah menabur kasih sayang...bakti...sepenuh hati dan perasaan....

Padi muda jangan dilurut,
Kalau dilurut pecah batangnya;
Hati muda jangan diturut,
Kalau diturut salah datangnya.
 
Anak dara menumbuk pandan,
Membuat kuih hidangan kenduri;
Ilmu yang baik jadikan teladan,
Segala yang buruk letak ke tepi.

Tuai padi antara masak,
Esok jangan layu-layuan;
Intai kami antara nampak,
Esok jangan rindu-rinduan.

Tuesday, August 10, 2010

Monday, August 9, 2010

nak puasa dah....

kurang 2 hari lagi kita dah mula berpuasa... Ramadhan menjenguk kita lagi... Semoga Ramadhan boleh menjadikan kita lebih baik dr Ramadhan tahun lepas...

Selalu kita tgk persiapan raya lebih dr persiapan puasa kan....perkara yang sama juga terjadi pada aku... hehehehe..... tapi tahun nie...aku berazam (cewahhhhhh) untuk menyederhanakan persiapan raya dan memeriahkan persiapan berpuasa.... boleh ker yer... InsyaAllah boleh... kata kawan aku... semua anggota bdn kita ada memori... nak buang sekali gus mmg susah...tapi ubah sikit2 ke arah yang lebih baik dan betul....

Perkara pertama : Aku mohon ampun dan maaf kepada semua atas apa juga kesalahan, kesilapan, keculaparan dan ketidaksenangan hati atas perbuatan dan kata2 yang telah aku lemparkan..... semoga Ramadhan kali ini membawa sejuta rahmat utk kita semua.... 

~Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada smua~

Assalamualaikum....

love ~norazita ab aziz~