Monday, May 31, 2010

www.tamanabadi.com

www.tamanabadi.com... tajuk halaqah malam semalam.... banyak yang aku pelajari semalam.... walaupun selama nie mmg aku dah tahu hakkat sbnr...tapi malam tadi aku mcm baru disedarkan....
"mati itu mengejut" statement yang mengejutkan aku dr lamunan yang panjang.... hampir 30 tahun aku mengelamun rupanya.... mati itu pasti...dan mati itu dekat sgt dgn kita,....yang kita tak tahu..bila..mcm mana di mana dan selamat @ tidak.....
mlm tadi juga aku disedarkan bahawa beratnya sakaratul maut itu.... kata penceramah..umpama sekujur jasad yang masih hidup dicampakkan ke dalam belanga yang menggelegak isinyer... Subahanallah... takut sungguh aku saat2 sakaratul maut itu.... Astaqfirullah halazimmm... byk sungguh dosa2 yang telah aku lakukan....umpama terbayang2 dalam kotak fikiran aku nie... dosa aurat...dosa pada manusia...dosa menipu... "Ya Allah ampunkanla dosa2ku ini..ya Allah...."
kehidupan abadi ku ...aku tak tahu mcm mana.... dulu aku ambil mudah pekara2 seperti ini.... kehidupan di dalam kubur..menjawab soalan mungkar n nangkir... adakah aku dapat menjawab soalan mereka dengan lancar atau tersekat2.... Subhaballah... betapa hancur peritnya siksaan....
aku tersedar...betapa mudah untuk mendapatkan kehidupan abadi yang indah.tanpa perlu wang ringgit yang banyak...mendapatkan kehidupan dunia lagi mahal...perlu bekerja seharian ...sampaikan kadang kala lupa untuk mengabadikan diri pada yang Esa....
kadang2 aku lupa pada kekashihku semasa solatku... aku ingat ..lepas ni nak buat apa...?? siap kadang ingat benda2 yang aku dah lupa ...hingga aku lalai dgn fokus ku pada Yang Esa ketika itu..... aku pernah merasakan kemanisan solat 2 kali... betapa indahnya.... hmmm...sepanmjang 30 thn hidup nie...hanya 2x... Ya Allah ampunkan aku....
semoga selepas ni aku menjadi hambanya yang makin solehah.... tiba2 aku teringat... hanya 3 perkara yang boleh menolongku kelak.. 1. amalanku... 2. ilmu yang dimanfaat dan 3. anak2 yang soleh n solehah....
dah lama aku x baca yasiin dan sedekahkan pada aruah ayahku...maafkan nor ayah kerana lupa menyedekahkan ayatul quran...meringan kan beban ayah di alam barkzah.... aku cuba mencari masa n ketika utk melakukan semua ini.. InsyaAllah./...