Thursday, April 23, 2009

Tersentuh hatiku....

Malam tadi lepas habis tengok berita TV3...aku dikejutkan dengan video klip seorang maid yang kejam.... amat kejam bagi aku.... korang tengokla....

Sedih sungguh aku tengok budak tu yang lebih kurang 5-6 tahun la...kena terajang...pijak dan di sepak... tak berhati perut betul.... Macam mana kita nak hukum maid yang mcm nie... kepercayaan utk menjaga anak diberikan kepada mereka utk menjaga anak ...ini balasan dia pada tuan rumah...

Bayangkan kalau budak tue patah pinggang....trauma yang teramat.... dapat sakit yang berlanjutan... Isk..geram betul aku tgk... sedih melihat nasib budak tu....

"Berfikir dan bertindakla dengan akal dan iman....."

Wednesday, April 8, 2009

Lampin kain....

Surf2 internet....aku terjumpa cerita pasal lampin kain @ cloth dipaer (CD). Rupa2 nya sekarang dah ada lampin kain yang cantik dan selamat untuk digunakan oleh anak2 kita...tapi harganya agak mahal jugala....



Gambar diambil daripada blog :Dr Nur Izzah







Setelah aku surf2 lagi artikel pasal CD ni aku dapati penggunaan CD lebih baik kepada anak2 kita berbanding penggunaan Disposable Diaper (DD). Bukan apa..kita pun sedia maklum bahawa penggunaan DD lambat laun akan menyebabkan pelbagai masalah kepada anak kita untuk jangka masa panjang kan.... Aku pun ada dengar mcm2 hal negatif pada DD untuk jangka masa panjang...namun untuk aku menggunakan cara lama mcm mak2 kita gunakan dulu....aku rasa pengasuh dan mak aku mesti tak sanggupkan.... Banyak kerja dan masa yang diperlukan....
Melihatkan kepada harganya agak mahal di awal penggunaan, berbanding DD aku rasa ramai yang memilih utk menggunakan DD berbanding CD... Tapi sebenarnya untuk jangka masa panjang ia amat menjimatkan.... So aku pun plan nak gunala CD ni utk baby baru nati... Harap2 diberikan ketabahan dan kesabaran yang tinggi untuk menggunakannya.... (dengan keadaan washing machine aku yang dah rosak nie...). InsyaAllah...akan diusahakan...
Melalui pembacaan aku... penggunaan CD nie lebih jimat, selamat, dan mempercepatkan toilet training utk anak kita.... tu yang aku terpikat dengan penggunaan CD nie....
Doa2kan usaha aku berjaya....



























Anak...

Anak...
adalah anugerah Allah yang sememangnya amat diimpikan oleh semua pasangan yang baru berkahwin.... Persoalan anak sering menjadi TAJUK UTAMA kepada setiap pasangan yang baru mendirikan rumah tangga...baik yang kawin teruna dan dara mahupun janda dan duda (sorry kalau bahasa ni kasar sket)..

Persoalan ini selalu bermain dibibir insan lain juga ketika aku baru kawin dulu... "dah ada ker..??" kalau nak dikira..persoalan ini akan bermain dengan hebat pada awal2 bulan perkahwinan...danAlhamdulillah,kami dikurniakan rezeki anak dengan cepat...dan tak lama lagi..InsyaAllah...kakak akan mendapat adik baru

Tapi mcm mana dengan pasangan yang Allah nak uji ketabahan dan keimanan diri... yang lambat mendapat cahaya mata hidupbersama insan tersayang... sebulan dua mungkin persoalan inibiasa tanpa mengguris hati dan perasaannya...tapibila dah berbulan2 asyiktanya soalan yang sama .... mungkin ada juga perasaan yang terluka... Agaknya mcm mana perasaan mereka ketika itu...?

Aku juga sering termasuk dalam golongan insan yang sukabertanya kepada pasangan baru tentang anak... Namun satu hari aku tersedar... mungkin ada yang terluka dengan pertanyaan dari aku ttg anak...

Oleh itu, dikesempatan ini, aku memohon ampun dan maaf kepada semua sekiranya ada persoalan aku yang mengguris hati dan perasaan kalian...

Thursday, April 2, 2009

Gaya Liyana Bersolek....

Liyana sekarang dah pandai nak tiru gaya aku bersolek.... Ibu pakai anak tudung...dia pun nak gak...Ibu pakai tudung...dia pun nak pakai gak... Agaknya mcm niela anak perempuan eks... Yang paling tak tahan bila Ibu pakai Lipstick....wah...cara dia nak juga pakai tu..siap kemam2 bibir lagi ....siap dengan bunyi..'pump..pump...'











Hasilnya....