Wednesday, November 26, 2008

16 Sebab Kegagalan Perniagaan

16 Sebab Kegagalan Perniagaan
Oleh: Irfan Khairi


Kegagalan perniagaan tetap terjadi. Ianya dikatakan lebih daripada 90% perniagaan yang dimulakan mengalami kegagalan.

Berikut adalah sebab-sebab kegagalan perniagaan. Pastikan andamenjauhinya!

1: Tiada matlamat
Tiada matlamat yang jelas apa yang ingin dicapai oleh perniagaanyang dibina. Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 1 tahundari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 3 tahundari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda dalam masa 5 tahundari sekarang? Apakah matlamat perniagaan anda 10 tahun darisekarang? Matlamat akan menentukan arah tuju sesuatu perniagaan.Tanpa matlamat yang jelas, perniagaan tidak mempunyai daya danmotivasi untuk berkembang.

2: Tidak mengutamakan pelanggan
Pelanggan merupakan aset utama apa sahaja perniagaan. Utamakanpelanggan oleh kerana apa sahaja perniagaan berfungsi untukmemenuhi keperluan pelanggan. Ianya sering dikatakan dalambuku-buku perniagaan bahawa pelanggan adalah raja!

3: Tidak usahakan jualan
Keuntungan perniagaan datangnya dari jualan. Amat jarang sekalisesuatu jualan akan datang dengan sendiri. Usahawan perlumengusahakan untuk mendapatkan jualan. Pastikan momentum diteruskanuntuk mendapat jualan demi jualan oleh kerana tanpa jualan, tiadakeuntungan!

4: Tidak sabar
Naluri ramai usahawan adalah untuk menjadi kaya dengan segera.Perniagaan perlu dilihat untuk mendapat keuntungan jangka waktupanjang dan bukan meraih keuntungan maksima pada jangka waktusingkat.

5: Gagal meletakkan prioriti
Ianya dikatakan, 20% daripada usaha akan menghasilkan 80% daripadapulangan. Kesilapan ketara bagi mereka yang tidak bijak meletakkanprioriti adalah memberi fokus kepad 80% usaha perniagaan yang hanyamemberi 20% daripada pulangan. Agihkan kerja-kerja perniagaan yangtidak memerlukan masa dan tenaga anda kepada orang lain supayatenaga dan masa anda dapat ditumpukan pada aktiviti 20% yangmemberi keuntungan 80%.

6: Melakukan sesuatu di luar bidang
Sebaiknya, jalankan perniagaan di mana letaknya kekuatan anda.Memulakan perniagaan yang bukan dalam kekuatan anda hanya akanmengurangkan motivasi anda.

7: Tidak mempunyai daya saingan pada produk atau perkhidmatan
Persaingan semakin sengit dalam arena perniagaan. Sesuatuperniagaan perlu mempunyai daya saingan yang hebat berbandingdengan pesaing dari segi lebih baik, atau lebih murah, atau lebihpantas dari pesaing. Tanpa daya saingan untuk membezakan andadengan pesaing, ianya hanya akan menenggelamkan perniagaan anda.

8: Produk tidak memenuhi keperluan pelanggan
Mempunyai produk untuk dijual adalah langkah utama memulakanperniagaan. Namun, dengan mempunyai produk sahaja, tidak mencukupi.Produk yang dijual perlu dapat memenuhi keperluan pelanggan.Mungkin anda ingin jual bahan kosmetik untuk memutihkan kulit,tetapi produk anda bukan sahaja memutihkan wajah pengguna, ianya menyebabkan kulit berminyak di wajah pengguna pula. Maka, produktersebut tidak dapat memenuhi keperluan pengguna.

9: Produk dan perkhidmatan pelanggan yang tidak berkualiti
Zaman ini, pelanggan mementingkan kualiti produk dan perkhidmatanpelanggan. Oleh kerana persaingan semakin tinggi, terdapatberbagai-bagai pilihan yang boleh dibuat oleh pelanggan. Produk danperkhidmatan yang berkualiti akan menjadi pilihan utama.

10: Gagal mengenalpasti pelanggan
Siapakah bakal pelanggan anda? Dimana komuniti bakal pelanggananda? Apakah kemampuan kewangan bakal pelanggan anda? Bagaimanacaranya anda boleh mencapai bakal pelanggan anda? Strategiperniagaan adalah menetapkan tumpuan pasaran anda (niche market).Dengan menetapkan tumpuan pasaran anda, ianya adalah lebih mudahmengenalpasti pelanggan anda untuk melakukan sebarang jualan.

11: Lemah dalam urusan kewangan
Fahami angka kewangan perniagaan anda. Pastikan setiap transaksiperniagaan diambil kira dan walaupun bunyinya mudah, namun, terlalubanyak perniagaan membelanja lebih daripada apa yang diterima.Bijak dalam berbelanja untuk perniagaan, walaupun usahawan perlumengambil risiko kewangan, namun risiko yang terbaik adalah risikoyang telah diselidik.

12. Gagal mengikut trend semasa dan pasaran
Trend dan pasaran berubah mengikut masa. Satu ketika dulu, walkmanmenjadi pilihan utama muda mudi berhibur, kini trend sudah berubahmenjadi pemain MP3! Usahawan perlu peka kepada trend semasa danpasaran supaya perniagaan sering dikemaskini mengikut arus zaman.

13: Perbelanjaan overhed yang tinggi
Seringkali kos overhed memakan segala keuntungan perniagaan.Pastikan kos overhed adalah pada minimum. Kos overhed termasuk koselektrik, kos pekerja, kos premis, kos air, kos Internet dansebagainya. Kos overhed akan sentiasa dikenakan setiap bulan.Sekiranya kos overhed mencecah RM20,000 setiap bulan, maka,keuntungan perniagaan perlu melebihi RM20,000 hanya untuk mendapatkeuntungan.

14: Tiada perancangan perniagaan
Tidak melakukan perancangan adalah merancang untuk gagal. Sediakanpelan dan langkah-langkah untuk mengembangkan perniagaan anda.Aturkan strategi pemasaran dalam mendapat pelanggan yang ramai.Perniagaan menjadi cemerlang bukan kerana nasib, tetapi keranaperancangan perniagaan yang lengkap.

15: Perancangan tanpa tindakan
Perancangan hanyalah langkah pertama. Perancangan tanpa tindakansusulan tidak akan membuahkan hasil! Pastikan apa yang dirancang,diimplementasikan. Apa akan terjadi sekiranya apa yang dilaksanakantidak menjadi dan gagal? Tidak mengapa, kegagalan akan mengajaranda untuk mengubah perancangan. Kegagalan adalah guru yang palingbaik dalam perniagaan sekiranya anda membenarkan diri andamempelajari dari kesilapan.

16. Gagal berhubung dengan pekerja
Sememangnya agak sukar menjalankan perniagaan dengan sendiri tanpamengagihkan kerja kepada pihak lain. Fahami kehendak dan keperluanpekerja oleh kerana pekerja akan membantu memajukan perniagaananda. Hubungan yang baik dengan pekerja akan memberi motivasikepada pekerja untuk berusaha dengan lebih tinggi dalam memajukanperniagaan anda.

Dengan mengetahui dan memahami sebab-sebab kegagalan perniagaan,ianya dapat membantu anda menghindari dari kegagalan perniagaan.Namun begitu, perlu diingat juga bahawa, sekiranya sekiranya rezekiperniagaan tidak menyebelahi anda dan anda menghadapi kegagalan,gagal sekali, bukan bermaksud gagal selamanya. Teruskan usaha olehkerana kejayaan sering dijumpa disebalik kegagalan!

*ilmu berguna daripada : http://www.irfankhairi.com

kawan....

Bila baca tulisan cik ber ttg kawan2 dia..teringat kawan2 aku masa beljar kat sekolah rendah dan menengah.... Banyak kenangan manis dan pahit yang telah aku lalui bersama mereka.... yang suka...yang duka...yang manis...yang pahit... dalam banyak2 u aku teringat seorang kawan aku nie... kawan sekolah menengah....
kisah ni berlaku sms aku di tahun kedua di alam pekerjaan... aku pun tak tahula masa tu...mungkin aku sbnrnya tak nak mengalas tugas yang diberikan oleh pihak majikan masa tue.. kerja tue merumitkan aku sbb aku bekerja dengan mereka yang telah lama bekhidmat dan juga kawan sekolah aku yang aku rekemen kan masuk kerja di sini...
Sikap kerja mereka mmg tak berkenan kat ati aku.,padahal pada management ok jer... mungkin aku nie jenis workerholic so..sikap buat kerja sambil lewa pada pandangan aku membuat kan aku rasa nak marah je... sampaikan aku pernah mengambil keputusan untuk resign daripada tgjwab besar yang aku pikul masa tue... kami pernah bergaduh dan tidak bertegur sapa selama hampir 6 bulan.... kenapala aku bersikap demikian... ? sekarang aku menyesal atas kelakuan ku itu... tapi Alhamdulillah skrg kami dah ok... lega rasa hati...kalau jumpa pun takla sampai bermasam muka...boleh lagi bertegur sapa seperti waktu sekolah2 dulu....
Itula nilai kawan...sentiasa memaafkan antara sau sama lain...pada kawan aku tu...aku ucapkan terima kasih kerana tidak berdendam pada aku lagi...
**sekrang aku makin sensitif pada perasaan ku sendiri.....**

Tuesday, November 25, 2008

hatiku terguris....

hari nie hati betul2 terguris.. sampai hati menuduh aku yang bukan2...
hish...rasa nak nagis pun ada...kita yang beria2 membela...last2 kita juga yang disalahkan...
yang aku pelik tue...bukan sbb yang 'a' tapi sbb yang tiada kena mengena...
mcm mana pun aku maafkan... mungkin dia silap dalam membuat pertimbangan dan perhitungan....

dalam pada itu, hatiku terselit juga rasa sedih dan terguris....
perlu ker aku meminta maaf....atau membiarkan semua berlalu dgn sendiri....

Tuesday, November 18, 2008

sehati berdansa....


PASANGAN JAMAL & FARIDAH
salam....
Kawan2 kenal x...faridah nie....dia dulu student UTM ....dulu dia duk sekolej (KTHO) dengan aku....budak sc kalau x silap....
dah glamer dia eks....

Friday, November 7, 2008

liyana..liyana...






hai...ba..ba..cak...cantik tak liyana pakai serkup kepala nenek nie.... tolong nenek sempahkan rumah...sian nenek....hehehehe...


helloo...nak cakap dengn ayah ker ibu....???

aku xde kerja nie....hehehhe....





bosan wei....

isk bosan tulla hari nie..kena kerja di Hari Jumaat....(yang sepatutnya..public holiday ku....)
Tak semangat nak kerja sbb hanya aku melayu perempuan terakhir dalam opis nie...disamping dua lagi staff (kakak2)... Hmm..nasib badan la... kerja..jgn tak kerja..... manala semangat aku nie.... ?? meh come meh....

Thursday, November 6, 2008

Wanita....harga air mata...

Allah berfirman:

"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia;
namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "

"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "

"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan."

Madagascar 2


Following the success of the first "Madagascar" film, DreamWorks brings us another fun-filled sequel: "Madagascar: Escape 2 Africa." Compared to the first film, the sequel is better made, with livelier scenes and more impressive viewing angles this time to showcase Africa's vast plains, which seems almost real as the story's backdrop.From the storyline point of view, "Madagascar 2" adopts a more personal approach. If friendship was highly valuable in the first film, this time family and love are the focus.
In short, "Madagascar 2" is more than just talking animals and the wild.What's really fun about watching the franchise is that adults are able to put their logical thinking aside and just be carried away with the good humour and catchy phrases. It really is - without fail - entertaining to watch the penguins dressed up ala Special Agent 007 to build and fly a plane.
Watching these little guys in neat tuxedos going about it is just incredible.During the first half of the movie it was a rather annoying and frustrating experience. The subtitles accompanying the movie failed to do its job in translating what's onscreen but rather spoiled the fun when it moved ahead of time and gave away the surprise in the subsequent scenes.Okay, I know what's on everyone's mind: is the "Move It" song still part of "Madagascar 2"?
The good news is yes; and even better is that it's a remix. "Madagascar" would not be fun to watch if "Move It" is missing from the playlist! Well, what can you expect from songwriter Will I AM of Black Eyed Peas fame, right?"Madagascar: Escape 2 Africa" is really worth the wait. Go and catch this movie when it's out.
As all Madagascar-ians say "You got to move it, move it!"
resource : Yahoo movie...
kartun Madagascar nie antara kartun favourite Liyana n Syam.... Bak kata mak aku..family giler katun....apa2la mak....janji hepi....

Tuesday, November 4, 2008

sempat lagi cik ber yer....

Sempat lagi sahabat baik aku nie mencelah yer.... Ialah Cik Ber....nama 3N tu sebab ada liyana... hehehe....Nak kejar yer...boleh.... Kita tgk sapa yang menang...hahahha....gurau jer tue... Aku setuju dgn cik ber nie...orang sekarang nak bagi nama anak...suka panjang2..termasuklah aku...tapi dulu aku nak letak nama liyana..Liyana Syafiqah jer asalnye...nenek dia yang suruh letak Nur tue...Aku pun letakla....kot2 berkat mak kan... tapi betul...letak nama anak biar yang baik2..panggil pun biar panggilan yang baik2.... jgn panggil dengan maksud yang buruk...walaupunn sedap di bibir...tak tentu sedap dipanggil kan....

Cik ber bila lagi nak tambah lagi N tue.... coming soon yer...bunyi mcm dah dekat jer.... Hmm...berita baik jgn sorok2....berita gumbira orang kata..... Aku..? maybe tak lama lagi....tak tau lagi dapat kekalkan N tu ke tak....

Lupa pula....semua kenal cik ber nie... Dia nie baik...aku suka kawan dengan dia...sbb apa..?? Sbb idea dia best... move forward....jarang ke belakang.... semua depan.... nie bukan puji melangit..tapi hakikat yang telah ku lalui.... sapa lagi yerk...ha...ramai sebenarnya kwan2 yang best nie... mcm..Yatt, izan, cik mal, nana...tu belum kawan masa sekolah...zira, mas, kopi...dll la...kalau nak sebut nie x cukup ruangan nie... yang suka bagi nasihat...yang suka mendengar cerita...yang suka komen...yang suka tolong aku....yang suka senyum kat aku...yang bagi dorongan...bagi galakan...bagi tunjuk ajar..yang berkongsi suka duka...yang segala2nye la....itula sahabat2 ku sekalian....

Aku dah mula rindu nak jumpa kawan2 lama...kenangan lama..satu2 bermain kat minda aku sekarang nie....korang kalau lalu rumah aku...kat dengkil nie..calling2 la...boleh jumpa... anak kimie pun x tgk lagi nie.... mesti comel macam mak dia.... Aku pun teringin sgt nak jalan2 rumah kawan tapi takut tak berkesempatan....

mcm mana pun...still love n miss u all.... good luck my fren.....

Saturday, November 1, 2008

raya dah abis....

Selamat tinggal Syawal dan selamat datang... Zulkaedah.... Hidup aku...still mcm ni...pagi pergi kerja...ptg balik..masak..kemas2 sket..main dengan liyana.... Mcm tula hidup aku seharian.... Hari silih berganti....bulan datang dan pergi.... namun aku masih begini dan begini.... menghitung hutang...menghitung nasib diri....

Kenapa kita selalu melihat keindahan perjalanan hidup orang lain dengan pandangan yang amat indah....tetapi tidak kita...?? Aku selalu mcm tue... korang mungkin tidak... Sbb apa nyer agaknya... kurang motivasi diri....? terlalu merendah diri...? atau mmg nasib aku mcm tue..??
Hajat hati nak sambung belajar...sampai master pun jadila... tapi takut....takut....takut.... takut apa..?? takut takde masa untuk anak...takut tak cukup duit...takut tak termampu.... mesti korang cakap itu alasan kan.... Itula sapa suruh kawin awal....hahahha.... masa tu gatal sgt nak kawen.... padahal dalam hati mmg berkata2...mak lum anta gi umrah at least....kete lum abih bayar... rumah lum ada... master lum ada.... tah mcm mana....kawen juga yang jadi tangga utama ketika itu....

Sekarang bila tgk kawan2 berjaya...dgn master...dgn Phd... jeles pula rasanya.... Sekarang kerja utk bayar hutang jer.... member suruh apply KPLI ....apply jugala...tapi hati separuh2...sbb tu x dapat agaknya.... MINAT...?? boleh pupuk la....tapi hati yang degil mcm aku....mmg susah.... nak buka bisnes dgn husband....??? hmmm....angin2 pun lum rasa lagi.... Akhirnya kerjala kat cemerlang nie dah nak masuk 6 tahun..... Nak kata xde pengalaman rasa dah ok dah....6 thn beb...buukan kejap.... dah lama....tue...!!!

Otak dah jemla nak pk.... nak buat apa bagi memajukan diri.... nak gak rasa pakai toyota Altis (cewah...berangan nie..) nak gak ada rumah sendiri....sekarang duk rumah mak....esok lusa kita tak tahu... Ialah memula nampak semua cantik... sekarang dah terbuka cacat cela....ada aje yang tak kena.... ialah anak sendiri x sama dengan anak orang....

Kerja dah makin bosan.... tanggungjawab dah bertambah....tapi aku tetap mcm gini.... tak gitu pun... susah betul nak motivasikan diri sendirikan.... akula... kalau bercakap mcm senang....sekali nak buat...Ya Allah...baru aku tahu betapa payahnya.... kengkangan masa dan kewangan....

Walau apapun..terima kasihla kawan2.... kerana sudi baca lagi.... nak komen...silaka...bagi otak aku jalan2 yang bernas untuk memajukan diri.... orang kata esok biar lebih baik dari hari nie dan hari nie biar lebih baik dari semalam....tapi bagi aku...ungkapan tue...susah utk aku carry out....kenapa..?? sbb hari2 yang aku lalui still the same.... no changes.... bosan betul....